Blogger Templates

Total Pageviews

Wednesday, November 30, 2011

Jenis Sparepart dan Tips Membeli Sparepart

Untuk pengetahuan anda semua terdapat beberapa Jenis atau Grade Sparepart yang perlu anda ketahui. Anda ada Pilihan untuk memlih sparepart yang anda kehendaki walaupun anda meminta Mekanik yang membelikannya.

Sparepart Original (Negara pengeluar seperti Jepun dan UK)
Biasanya harganya sangat mahal dan hanya boleh didapati daripada Pengedar yang sah. Barangan ini sangat Berkualiti dan terjamin ketahanannya. Biasanya Penjual akan memberi Jaminan terhadap barangan ini.

Sparepart Original (dibuat di Malaysia di bawah Lesen Pengeluar).
Harganya murah sedikit berbanding dengan barangan di atas. Kualiti terjamin dan biasanya diberi jaminan oleh Penjual.

Sparepart tiruan (dibuat di Malaysia atau di Negara lain)
Harganya sangat Murah tetapi Kualiti dan ketahanan barang tidak dapat ditentukan.

Sparepart Recon (Malaysia)
Barangan ini sangat bahaya kerana ia boleh menyebabkan kerosakan yang teruk kepada Enjin kereta sekiranya kita menggunakannya. Harganya sederhana.

Sparepart Secondhand (Kedai Potong).
Barangan ini boleh dikatakan 100% original tetapi terpakai. Harganya boleh dikatakan separuh daripada harga barangan Original (Jepun dan UK) Kualiti bergantung kepada Jenis barangan dan kenderaan. Biasanya Penjual akan memberikan Jaminan yang terhad untuk barangan ini.

Ini saya bagi contoh di antara barang/sparepart yang boleh anda kenal pasti
Contohnya Minyak Enjin, anda perlu berhati-hati dengan penjualan Minyak Enjin Murah kerana minyak itu biasanya adalah Minyak Recycle atau Recon. Minyak Enjin biasanya akan melekit bergantung kepada kadar kelikatannya tetapi Minyak Recon kalau anda rasa anda akan dapati ianya kurang melekit dan berbau seperti benda terbakar.

Contoh yang kedua adalah Timing Belt. Timing belt Originaljika kita pegang, kelembutan getah beltnya dapat kita rasa, kekemasan barangan dapat kita lihat dari segi cetakan nombor part dan salah satu cara untuk mengujinya, gunakan kuku tangan kita dan cuba kikis cetakan nombor part pada belt. Kalau boleh keluar cetakan nombor itu maka ia adalah barang tiruan. Tapi kalau kuku kita yang nak tertanggal, ia barangan Original. Selepas menggunakan barangan tiruan selama 3 bulan atau lebih, biasanya kita akan mendengar bunyi seperti belt longgar.

Dan contoh terakhir yang saya nak kongsi adalah Absober dan Clutch Plate. Untuk Absorber, cuba perhatikan dibahagian steel berkilat yang masuk ke dalam absorber. Kalau absorber dah rosak atau oil sealnya dah bocor, minyak akan keluar melalui 4 lubang di sekeliling batang absorber tersebut. Tapi Absorber Recon, lubang tu dah di tutup oleh skru atau bebenang untuk kegunaan skru seperti Absorber Adjustable. Clutch plate pula anda dapat lihat perbezaan warna dan keusangan di antara pepaku atau rebet yang digunakan untuk melekatkan pad clutch dengan pepaku/rebet asal.

Moga Tips Ini dapat memberi Manfaat Kepada kita semua.


No comments:

Post a Comment